hoe krijg ik mijn website hoog in Google?

Een logische vraag, want wat heb je aan een mooie nieuwe website als niemand deze vinden kan? Google is in Nederland nog steeds veruit de meest gebruikte zoekmachine. Op desktop computers zoekt 90% van Nederland het liefst met Google, op de tablet en smartphone ligt dit percentage zelfs rond de 98%. Maar hoe zorg je er voor dat jouw site bovenaan staat? Ofwel: hoe werkt zoekmachine-optimalisatie (SEO)?

Waar wil je op gevonden worden?

Daar zit meteen de crux, want iedereen zoekt op zijn eigen manier. Het is dus lastig kiezen en je kunt nu eenmaal niet op alles hoog scoren. Ga er eens zelf voor zitten en zoek in Google alsof u uzelf zou willen vinden. Of vraag het een bekende. Komt uw eigen website nu naar boven? Wie scoren hoog op deze zoekactie? Dat zijn dus uw concurrenten op deze zoekterm. Bekijk eens hoeveel zij schrijven over dit onderwerp. Misschien zijn er andere zoektermen te verzinnen, waarop hoog scoren eenvoudiger te bereiken is?

Heeft u de pech dat u in een vakgebied zit met grote concurrenten, dan kan het lastig worden om hoog te scoren op te algemene zoekvragen. Wat als je bv. een assurantietussenpersoon bent en je moet concurreren met Centraal Beheer en Zilveren Kruis? Bedrijven met een enorm budget en mankracht om zich hiermee bezig te houden. In zo'n geval kunt u proberen om met een specialisatie of niche in de markt toch relevante bezoekers te krijgen. In ieder geval neemt Google haar zoekresultaten onder andere mee vanuit welke regio je zoekt, dus dat helpt al een beetje als je veel lokale klanten hebt.

 

  • Ook vaak gehoord: de term SEO, ofwel Search Engine Optimization. Dat is engels voor zoekmachine-optimalisatie.
  • Vind actuele informatie over zoekmachine-optimalisatie bij Google of lees er eens over op WikiPedia. Deze pagina is wel vrij technisch maar geeft je in een paar minuten achtergrondinformatie en algemene tips. Heb je naar aanleiding daarvan vragen, neem dan gerust contact op.
  • TIP: let bij het zoeken in Google ook eens op de suggesties. Hier krijg je van Google zoektermen aangereikt waar anderen op zochten of die op dit moment populair zijn in jouw regio.

 

Informatief en hoe completer, hoe beter

Heeft u eenmaal duidelijk voor ogen op welke onderwerpen u wilt richten, dan is het zaak om daarover goede teksten te (laten) schrijven. Schrijf daarbij niet te veel vanuit de eerder gezochte zoektermen, maar schrijf vooral een informatief en leesbaar verhaal. Als het goed is gaan uw zoektermen daarin vanzelf hun plaats vinden, want over dat onderwerp wilt u uw klant namelijk informeren.

mensen lezen lange teksten niet, toch?

Je hoort vaak dat mensen "op internet geen lange teksten lezen". Dus waarom zou je de moeite nemen om ze te schrijven?

Het is zeker waar dat mensen zich laten afschrikken door een tekst waar geen eind aan lijkt te komen. Zeker als ze nog niet heel specifiek op zoek zijn naar details. Maar aan de andere kant biedt een compleet en informatief verhaal aan de bezoeker misschien precies wat hij zoekt. Of het geeft hem het vertrouwen om contact te zoeken voor antwoord op zijn eigen specifieke vraag of het afnemen van een produkt of dienst. En zeker niet onbelangrijk: Google leest de tekst ook en kan aan de hand daarvan bepalen of jouw site relevant is voor haar zoekers.

Zorg dus voor teksten die zo compleet en informatief mogelijk zijn. En maak het uw lezers vervolgens gemakkelijker met o.a. goede tussenkopjes en illustraties of zelfs animaties, zodat het beeld van de "eindeloze tekst" wordt doorbroken. Met linkjes naar andere pagina's (binnen of buiten je eigen website) die aansluiten op het onderwerp maakt u er voor de geïnteresseerde lezer een waardevolle pagina van.

 

  • TIP: Kies per pagina liefst voor één centraal onderwerp (zoekterm).
  • Let er in de laatste fase van het schrijven op dat je belangrijkste zoekterm vooral voorkomt in de titel, de eerste alinea van je pagina, subkopjes, linkteksten en opsommingen. Dat zijn plaatsen waar ze het zwaarst meetellen. Is dat nog niet het geval, dan kun je die stukjes herschrijven zodat je pagina straks beter scoort in Google.
  • Geen idee waar je moet beginnen? Of heb je zelf iets geschreven maar denk je dat het beter kan?
    Ik help je bij het inschakelen van een professioneel tekstschrijver.

 

Zelf teksten op de website plaatsen of uitbesteden aan de professional?

Als de teksten geschreven zijn, komt het punt dat ze op internet geplaatst moeten worden. Zoals gezegd helpt het de lezer enorm als een tekst op een aantrekkelijke manier wordt gepresenteerd. Denkt u maar eens aan een tijdschrift of krant: zou het niet saai zijn als alle artikelen zonder verdere opmaak, kleurtjes, titels en foto's onder elkaar geplaatst zou zijn? U zou het tijdschrift al snel wegleggen omdat het teveel energie kost om u te concentreren op al die letters. Dat geldt ook voor een webpagina.

Het opmaken van de tekst in een aantrekkelijke vorm helpt bij het overbrengen van de boodschap.

Tegenwoordig is het heel normaal dat je je website zelf kunt bijhouden via een Content Management Systeem ofwel CMS. Je hebt vast wel gehoord van WordPress, maar er zijn nog veel meer van dit soort systemen in omloop. Ben je handig met de computer en vind je het leuk om tijd te besteden aan het zo aantrekkelijk mogelijk presenteren van je tekst, bijvoorbeeld met foto's en tussenkopjes op de juiste plek, dan is het zelf doen een prima optie.

Welk CMS past bij jou?

Kies je voor WordPress om je nieuwe website te onderhouden? Of toch liever de AA Sitemanager? Lees meer over de voor- en nadelen van beide systemen of vraag vrijblijvend om een demonstratie. Ik help je graag bij de keuze.

Onderhoud uitbesteden

Heb je er de tijd niet voor of breek het zweet je uit als je er al aan denkt om achter de computer te kruipen, dan is het fijn om te weten dat je het plaatsen van nieuwe content ook kunt uitbesteden. Ik maak je graag een aanbod op maat.

Toegankelijk voor Google?

De inhoud van je website is dus van groot belang voor je score in Google. Maar daarmee ben je er nog niet. Want wat als Google de inhoud van je website niet goed kan lezen? Dan was alle moeite van het schrijven voor niets.

Daar komt de techniek van je website om de hoek kijken. Ofwel: hoe zit je website technisch in elkaar? Kan Google deze eenvoudig en snel interpreteren? Daarbij gaat het onder andere om:

  • Voldoet de website aan de technische wereldstandaard?
  • Is je website snel te downloaden? 
  • Is de website ook geschikt voor mobiele telefoons en tablets?
  • Zijn de teksten voorzien van een duidelijke opmaak?
    Met titels, tussenkopjes en opsommingen maak je de pagina niet alleen voor de lezer aantrekkelijker, maar door het gebruik van de juiste opmaaktechnieken wordt de pagina onderhuids ook voor Google eenvoudiger te doorgronden.

Deze technische aspecten van vindbaarheid verzorg ik tijdens de bouw van je website. En voor de opmaak krijg je tips en trucs, zodat je het maximale uit je pagina's kunt halen.

Anderen "vinden je leuk"

Een deel van je score in Google is afhankelijk van hoe vaak je bezocht wordt en hoe vaak anderen een link naar jouw website opnemen. Zeker als die anderen zelf ook goed scoren in Google, helpt dat om je eigen score te verhogen. Het mooist is dus als je als deskundig wordt opgevoerd op andere websites mét een link naar je website. Daar kun je zelf aan bijdrage door eens een gastblog aan te bieden aan belangrijke websites op jouw vakgebied. En denk ook eens aan het vermelden van een link naar je website op de diverse sociale media.

Je kunt het anderen eenvoudig maken om een link naar je website te plaatsen door knoppen te plaatsen voor het delen van je pagina op bijvoorbeeld Facebook. Of dit voor jouw site zinvol is, hangt natuurlijk wel sterk af van je doelgroep.

Vragen? Neem gerust vrijblijvend contact op

Dat kan telefonisch via 055 - 578 89 69 of via het contactformulier: